Pražské jaro 2005, Obecní dům. London Symphony Orchestra a Sir Colin Davis.
22:13
Poslední záznam, vysvětlení k sázce. Otázka zněla, jestli pauza bude nebo nebude, já řekl, že bude. Pešek tvrdil, že pauzu dává, ale maličkou, a já na to, že Davisova pauza nebude regulérní (tj. s otřením čela, vyčkáním na zklidnění sálu), ale že vteřina tam bude, myšleno tedy alespoň vteřina. Takže bych si to dovolil skromně označit za absolutní výhru.
22:09
Hurník se diví konci Šárky a rychlosti některých pasáží Blaníku (jak jinak), ale Pešek řekl, že ho tyto detaily příliš nezajímají. Přímý přenos končí.
22:06
Chtěl jsem to napsat sám, ale Kateřina to v komentářích napsala líp: "zajimalo by me jak velkou cast pred koncem se ten clovek soustredil na to, aby stihl vykriknout to sve bravo tak, aby vsichni poznali, ze on vi. Mamca mu to urcite doma nahrala ;)" Bylo to naprosto průhledné, pane "bravo"!
22:02
Konec nepříliš výrazný. Ohromující zážitek: Konec Šárky (nemá to někdo nahrané?). Celkově v kladných číslech, nikterak šokantní.
22:00
Konec.
21:59
Sotva jsem to dopsal, nečekané zrychlení.
21:58
Tak se nám to chýlí. Závěr zatím nijak překvapivý.
21:56
Nečekaně staccato, zajímavé.
21:55
Pěkně zvukově propracované.
21:54
A zase zpomalení v sólu, zase výtečné.
21:52
A zase zhurta. Za pár minut bude konec a už teď je mi to líto.
21:51
I dechy.
21:50
Vida, že to jde. Tichá pasáž a jak jim to pěkně hraje. Chválím žestě!
21:48
Málokdo to ví, ale Blaník je z celé Mé vlasti nejkrásnější. Kam se hrabe Die Moldau.
21:47
Blaník. Pauza byla, a jaká! Vyhrál jsem, jenom nevím co.
21:46
Tempově zcela přesně dle mého gusta. Tábor končí.
21:45
Ty tiché pasáže občas postrádají napětí, není to jenom problém Tábora.
21:44
Parádní dynamika v houslích!
21:43
Zjistil jsem, že jsem se sice vsadil, ale nevím o co.
21:42
Výtečná pasáž. Zase kontrabasy!
21:42
Už jsem to říkal, v rychlosti se důstojnost ztrácí, ale přidávají na divokosti, to je také pěkné.
21:41
Vida, už je to tady.
21:40
Je to takové slabší, ale po zkušenostech z Luhů čekám, že to rozjede.
21:39
A zákona jeho. To bylo pěkné.
21:38
A zase, a přitom ty kotle v sólu zní tak důstojně v pomalejším tempu.
21:37
Takové málo rozhodné, nezdá se vám?
21:36
Velmi, zbytečně rychlé.
21:35
Tábor.
21:34
Končí Z českých luhů a hájů. Po zcela klasickém začátku to byl v posledních minutách skutečně nářez.
21:33
Nic moc se neděje, takže můžu konečně dokončit ten citát: "Drž jej příliš pevně a zemře, drž jej příliš volně a uletí ti."
21:32
"Conducting is like holding the bird of life in your hand," píše Adam Javůrek. Stále extrémně svižné.
21:31
A byl to záměr, celá rychlá pasáž je zrychlená, moc pěkné, i když úplně jiné.
21:29
To byla rychlost! To snad ani nestačili ve skutečnosti odehrát.
21:27
Na konci Andulky protažené zaváhání, docela dobré.
21:26
Basy jsou opravdu dobré. Andulka šafářova standard.
21:25
Zase někdo kašle do piana.
21:24
Jsem tak rozčilený z těch 96 kbps, že ani nemám, co bych řekl. Nic zvláštního.
21:22
Z českých luhů a hájů.
21:22
Přichází Sir Colin Davis. Právě jsem se vsadil, že meti Táborem a Blaníkem udělá vteřinovou pauzu.
21:21
Pešek: Poslední dvě básně jsou hudebně působivé, nejen v Čechách, ale na celém světě. Dělám mezi nimi malou pauzu.
21:20
Orchestr už ladí.
21:18
"Dirigovat je jako držet v ruce malého ptáčka," řekl podle Hurníka Davis. Já nedávno četl, že řekl, že "dirigovat je jako držet v ruce ptáka života". Tak nevím, kdo to přeložil lépe.
21:12
Vypadává mi signál, přecházím na 96 kbps.
21:01
Antonín Matzner, dramaturg Pražského jara: O zrušení tradice uvádět Mou vlast jako první koncert festivalu se neuvažuje.
20:59
Destrukce, to je to slovo. Závěr Šárky byl rozebrán a znovu složen.
20:56
Přestávka končí ve 21:15.
20:54
Tak ještě jednou: Závěrečná bitka Šárky začala strojově a najednou se to úplně zhroutilo do zpomalených a zrychlených pasáží. Kubelíkovské trylky nechyběly (prý "budu to hrát jinak než Kubelík"!).
20:52
Pešek: Překvapivě to nebylo tvrdé, spíše středoevropský zvuk.
20:51
Pešek: LSO se dopouští stejných chyb jako české orchestry. Tempová a zejména souhrová úskalí. Zvuk houslí mě zklamal.
20:48
Potřeboval bych ten konec slyšet ještě jednou, vrtá mi to hlavou. Co to bylo, proč to udělal?
20:47
Šárka skončila. Přestávka.
20:46
Geniální! Stroj zmizel, sólo v žestích úplně enormně zpomaleno vůči zbytku, to vyrazilo dech, ale bylo to fantastické. To jsem ještě neslyšel.
20:46
Jako bych to nečekal, bitka a temto se zpomalí, to mají všichni cizinci, hrají to strojově.
20:45
"Podlehli jste vítězství, jenž bylo klamné," jak říkaval Neumann. Roh zcela obvyklý, možná rychlejší, než jsem zvyklý.
20:43
Výborné rytmické cítění, ostatně znám jejich nahrávky Dvořáka, tak co se divím.
20:42
Pitka. Jako kdyby to hrál Pešek.
20:41
A přitom ve smyčcích vroucnost je, zejména cella, kontrabasy. Milostná scéna je zcela v pořádku.
20:40
V těch deších to prostě nějak není ono. Chybí mi tam vroucnost, je to jen "odehrané".
20:39
Další nečekaný dynamický záchvěv. Je to opravdu schválně?
20:38
Ctirad jede. Pořád rychlé, zpěvné.
20:37
Šárka. Úvodní akord velmi svižný! Vášnivé.
20:36
Končí Vltava. Proč v tom forte tak rychle? Závěrečné akordy zcela v normě.
20:35
Kočka vivace. Přidáno na kotlích, víc staccato. Následně zase nějak překombinované.
20:33
Svatojánské proudy. Pikola od půlky nějak zatemněná?
20:32
Žestě před dalším "kočka leze dírou"! První důležitá změna. Kočka emočně odlišená, jsem zvědavý na poslední (vivace).
20:29
Rusalky. Zase moc nahlas. Chybí tam to udržení kouzla okamžiku.
20:28
Pauza před polkou, ale jaká! Až jsem se lekl, že přestali vysílat. Jinak stále zpěvné a vzpínající se.
20:27
Lesní hon. Moc smyčců!
20:26
Smyčce nějak roztřepené, to někdo nezvládl.
20:25
Zase to vzepětí! Hned při prvním "pes oknem". Tempo v pořádku.
20:24
Vltava. Ten klarinet má nějaký divný zvuk.
20:23
Vyšehrad končí.
20:22
LSO má senzační crescendo. To vzepětí umí úplně dokonale. Na konci skladby zase zrychlení.
20:20
Vyšehrad znovu ožívá. Harfy do toho hrábly příliš zhurta. Smyčce málo teskné, spíš jen jako echo.
20:18
Do největšího ticha v celé skladbě někdo spadnul ze židle. Nebo to bouchly dveře?
20:17
Blíží se pád Vyšehradu. Jsou výrazně slyšet žesťové trylky. Jsem zvědavý, jestli je posílí i v Šárce (typicky kubelíkovské).
20:15
Zase na chvilku nečekané zrychlení. Jinak mohutný sevřený zvuk.
20:13
Tyhle smyčce měly být zlé a nebyly!
20:12
Davis umí opravdu kouzlit s dynamikou.
20:11
Nástup smyčců se mi obzvlášť líbil, jsem na něj háklivý. Jinak žádné překvapení, možná je to trochu rychlejší.
20:10
Někomu zvoní mobil. Super.
20:09
Vyšehrad. Začátek tempově i zvukově zcela klasický, jak s Českou filharmonií, snad jen trochu přísnější.
20:07
Státní hymna ČR. Začátek se nějak nevyvedl (nebo chyba přenosu?). Stále velmi dynamické (basy, kotle!).
20:06
Fanfáry z Libuše. Strohé, dynamické. Přichází Václav Klaus.
20:05
Přichází Sir Colin Davis. Hymna bude.
20:03
"Ze všech pěti londýnských orchestrů je LSO tím, který se nejvíc blíží tomu silnému americkému zvuku. Bude to velmi zvukové," říká Pešek.
20:02
Hostem Lukáše Hurníka je Libor Pešek. Orchestr ladí.
20:01
Přímým přenosem Českého rozhlasu provází Lukáš Hurník.
19:58
"A i když to nebude to, čemu říkám ortodoxní, bude to určitě zahráno s láskou," řekl Davis v rozhovoru pro časopis Harmonie. A také, že je Má vlast těžká skladba: "Myslím tím, že je tam nezměrné množství not."
19:44
O Mé vlasti jsem tu naposledy psal v souvislosti s nahrávkou Nikolause Harnoncourta v lednu 2004.
19:38
Britové zahajovali Pražské jaro už v roce 1996. Tehdy to byli London Clasical Players a Sir Roger Norrington. Koncert to byl více než polemický, absolutně mimo tradici. Šlo o tzv. autentickou (historicky poučenou) interpretaci, hranou na dobové nástroje a dodržující dobové zvyklosti (počet hráčů, jejich rozsazení, způsob hraní, ladění).
19:29
Vltavu můžete poslouchat na internetu. Nejkvalitnější je ogg na 256 kbps.
19:23
Od mého zdroje mám potvrzeno, že na orchestr někdo na letišti čekal, takže se snad Britové v Praze neztratili. Poslouchám Český rozhlas 3 - Vltavu, přímý přenos začne ve 20:00. Očekává se účast prezidenta ČR, uslyšíme tedy prezidentské fanfáry. Jestli se bude hrát hymna, to opravdu nevím.
Má vlast: přípravná fáze
ReplyDeletevyborne, diky za pramen k me seminarni praci z rozboru skladeb ;)
p.s.: zato sociologie to dnes asi odnese ;)
ReplyDelete20:22
zachvaty TBC kasle
ReplyDelete20:24
Vltava: crescendo mi naopak prijde zbytecne kasirovane
ReplyDelete20:33
ty kotle! no to prehanej
ReplyDeletead 20:59
aspon k necemu uzitecnymu bude me dnesni studium sociologie ;)
ReplyDeletetedy konkretne "Hanslickuv vzorec recepce", jenz "predstavuje teoretickou destrukci beztak jiz defektni hudebni semantiky." (BEK, 1993: 66)
ReplyDeleteTak takovýhle poslech jsem ještě nikdy nerealizoval.... :o))
ReplyDeletead 21:40
okridlena citace meho bratra zni "musis to ale vokotlit hned vod zacatku", vole, dodavam ja ;)
ReplyDelete21:46
Petr prave prohral, i kdyz nevime co
ReplyDeletePetr [21:21]: udela
Petr [21:22]: ne regulerni, ale vterina tam bude
ha, brani se, a v navalu vzteku se dokonce uchyluje i k nevybiravym vyrazum. vyse uvadim usvedcujici citaci...to byla vic nez obycejna "vterina", jakkoli byla myslena, pauza ve ktery se jeste stihl strhnout obvykly v nasich zem. sirkach chrchel!
ReplyDeletePěkný článek.. Mimochodem rodiče poslouchali přenos z rozhlasu a přitom měli puštěnou televizi bez zvuku - také přímý přenos. A bylo tam viditelné zpoždění mezi hudbou, která měla před televizním přenosem (poměrně logicky) značný náskok... Ale fakticky mě to pobavilo. :)
ReplyDeleteo, ano,...bylo to...hm...velmi zvukove!
zajimalo by me jak velkou cast pred koncem se ten clovek soustredil na to, aby stihl vykriknout to sve bravo tak, aby vsichni poznali, ze on vi. Mamca mu to urcite doma nahrala ;)
ReplyDeleteTo zpoždění bývá i mezi středními vlnami a VKV, a střední vlny s webem mají rozdíl i 10 vteřin. Pan Petr by to možná uměl vysvětlit, možná se ten zvuk někde urychlí a někde zpomalí a není na to třeba ani CERN ani Sir Colin Davis.
ReplyDeleteZpozdění mezi TV a rádiem by myslím být nemělo či nemuselo. Ještě v Praze jsem tímhle způsobem Mou vlast poslouchal (nemaje stereofonní televizi), a bylo to synchronní. Web je zpožděn bufferováním, které lze nastavit i na klientovi. Ostatně ten 96 kbps wma stream, na který jsem byl bohužel nucen přejít, měl oproti předchozímu oggu zpoždění minimálně deset vteřin.
ReplyDeletedeset vteřin...pche...ja mam zpozdeni celej vecer! a narozdil od uz nejspis spiciho P-O me ceka noc stravena ve spolecnosti toho apokalyptika Adorna, tak uz me nekdo politujte!
ReplyDeleteByl bych i politoval, ale to mínus mezi P a O mi úplně zkazilo náladu...
ReplyDeletetak mi prozrad, jak se to na mym stroji pise!